Omschrijving opdracht:
Tijdens de vorige lessen is uitvoerig aangebracht dat er heel veel verschillende soorten dansen zijn. Nu mogen de leerlingen zelf in groep aan de slag. Elk groepje neemt een soort dans voor zijn rekening. Afrikaanse dans, Capoeira, ballet en buikdans komen aan bod. Ze krijgen de opdracht om een heel originele presentatie te maken van de dans die zij moeten voorstellen. Ze mogen gebruik maken van computers met internet, digitale (foto)camera's, iPads, ... .
Verantwoording opdracht
Verantwoording van de activiteiten
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Door het uitvoeren van deze opdracht leren leerlingen hoe beweging en dans waardevol zijn in het dagelijks leven, hier en in andere culturen.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De leerlingen zijn graag actief bezig. Ze maken heel graag gebruik van de computer, de digitale (foto)camera en Ipads.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?
De leerlingen leren om gericht aan de slag te gaan met ICT, ze helpen elkaar om de voor hen bestemde digitale informatie op te zoeken, te verwerken en bewaren.
Veilig: de leerlingen weten dat ze heel voorzichtig moeten omspringen met al het materiaal dat te mogen gebruiken.
Verantwoord: de leerkracht observeert het gebruik van ICT.
Doelmatig: de leerlingen kiezen zelf met welke middelen ze hun presentatie vorm geven.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Er wordt gewerkt aan de doelen van het leergebied beweging.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
De leerlingen mogen gebruik maken van computers met internet, digitale (foto)camera's, iPads, ... .
Ze mogen zelf kiezen welke programma's en materialen ze al dan niet gebruiken om hun presentatie te maken.
ICT
Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Eindterm 2
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Leerplandoel
5.5 kunnen illustreren hoe beweging en dans waardevol zijn in het dagelijks leven, hier en in andere culturen.