Omschrijving opdracht:
De leerlingen krijgen de opdracht om zelf een filmpje te maken rond meditatie.
Vooraf krijgen ze diverse meditatie-filmpjes te zien.
Link VideoPad Video Editor: videopad-video-editor.nl.softonic.com/download
App video star: videostarapp.com
Linken naar diverse meditatie-filmpjes:
www.youtube.com/watch?v=XhmkNJ2WYgQ
www.youtube.com/watch?v=HVBJuQ_mQjs
www.youtube.com/watch?v=DIHOTv_282s
www.youtube.com/watch?v=uasXPUuudiA
Verantwoording opdracht
Verantwoording van de activiteiten
- Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Door het uitvoeren van deze opdracht kunnen de leerlingen zich realiseren dat ze wiskunde nodig hebben in het dagelijks leven, ze zien het nut in van wiskunde.
- Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De leerlingen houden van een uitdaging. Bovendien mogen ze in groep aan de slag gaan, daar houden ze van.
- Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?
De leerlingen leren om gericht aan de slag te gaan met ICT, ze helpen elkaar om de voor hen bestemde informatie op te zoeken, te verwerken en bewaren.
- Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Deze opdracht is realistisch en dus werkelijkheidsnabij.
- Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
Er worden 5 groepen van 4 leerlingen gevormd. Elke groep krijgt 1 digitale fotocamera en een computer waarop het programma: 'VideoPad Video Editor' is geïnstalleerd er zijn ook iPads beschikbaar waarop ze de app video star kunnen gebruiken.
ICT
Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Eindterm 2
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Leerplandoel
1.4 waargenomen klanken omzetten in beweging
5. Kinderen ervaren de mogelijkheden van de lichaamstaal en van de dans om met zichzelf en met anderen te communiceren.
5.2 kinderen kunnen samen een bewegingsopdracht of -verhaal uitvoeren