Omschrijving opdracht:

We gaan een muziekquiz spelen. Er spelen vier teams tegen elkaar, door middel van loting mag er één team starten.
Er komt één leerling van het team vooraan een liedje opzoeken op YouTube (het scherm is niet zichtbaar voor de andere leerlingen).
Er mag op voorhand niets afgesproken worden omtrent welk lied er gekozen gaat worden. Elk team (en dus ook elk teamlid) mag mee gokken naar de groep of zanger(es) en de titel. Het team dat het correcte antwoord geeft krijgt een punt, zij mogen dan een teamlid uitkiezen dat een volgend liedje laat horen. Dit quiz gaat verder tot er één team twaalf punten heeft behaald.

Link naar YouTube: www.youtube.com

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door het uitvoeren van deze opdracht oefenen leerlingen op het luisteren naar muziek en gaan ze (on)bewust luisteren naar de muzikale aspecten.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

De leerlingen werken in een team samen en tegen elkaar, ze mogen zelf muziek kiezen wat maakt dat deze activiteit werkelijkheidsnabij en betrokkenheidsverhogend werkt.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen gebruiken ICT om muziek voor te stellen aan medeleerlingen.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Deze opdracht is werkelijkheidsnabij en de leerlingen nemen zelf initiatief.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

Er spelen vier teams tegen elkaar, door middel van loting mag er één team starten.
Er komt één persoon van het team vooraan op de computer een liedje opzoeken op YouTube (het scherm is niet zichtbaar voor de andere leerlingen).
Er mag op voorhand niets afgesproken worden omtrent welk lied er gekozen gaat worden. Elk team (en dus ook elk teamlid) mag mee gokken naar de groep of zanger(es) en de titel. Het team dat het correcte antwoord geeft krijgt een punt, zij mogen dan een teamlid uitkiezen dat een volgend liedje laat horen. Dit quiz gaat verder tot er één team twaalf punten heeft behaald.

ICT

Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 7
De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Leerplandoel

5.2. Het kind luistert naar klank en muziek
 
7. Het luisteren naar muziek verfijnen door aandacht te schenken aan de muzikale aspecten.
7.1 Eenvoudige melodie- en ritmepatronen herkennen en vergelijken.