Omschrijving opdracht:

De leerlingen krijgen een YouTube filmpje te zien met een digerdidoo duet. Ik vraag hen om zelf een muzikale videoclip te maken met een instrument. Ze mogen gebruik maken van de computers, digitale (foto)camera's, iPads, ... . Ik heb op voorhand het gratis programma VideoPad Video Editor geïnstalleerd op alle computers in het klaslokaal zodat de leerlingen met dit programma hun viceoclip kunnen samenstellen.
Achteraf krijgen de leerlingen de kans om hun gecreëerde videoclip voor te stellen.

Link VideoPad Video Editor: videopad-video-editor.nl.softonic.com/download

Link naar digeridoo duet: www.youtube.com/watch?v=oXBGZoBYaLY

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

De leerlingen mogen zelf aan de slag gaan en ontdekken spelenderwijs de (opname)mogelijkheden van divers ICT materiaal. De leerlingen ontwerpen zelf een klank- of muziekstuk.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

De leerlingen worden vrij gelaten wat betreft de keuze van hun muziekinstrument en het maken van een videoclip.
Deze verantwoordelijkheid kunnen ze in het 6de leerjaar tot een goed einde brengen.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen leren om gericht aan de slag te gaan met ICT, ze helpen elkaar om de opdracht tot een goed einde te brengen. Ze leren om voor hen bestemde informatie te verwerken en bewaren.

Doelmatig: de leerlingen werken samen om een videoclip te ontwerpen.
Verantwoord: Het is misschien niet helemaal veilig en verantwoord dat de leerlingen deze dure materialen mogen gebruiken, maar ik ben van mening dat leerlingen de kans moeten krijgen om te kunnen leren werken met een computer, iPad, digitale (foto)camera, … . Het ICT materiaal wordt in de mate van het mogelijke gebruikt onder mijn toeziend oog.
Veilig: de leerlingen weten dat ze materiaal mogen gebruiken zolang ze er zorgzaam mee omspringen.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Omdat kinderen graag actief en creatief bezig zijn.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

Ik heb op voorhand het gratis programma VideoPad Video Editor geïnstalleerd op alle computers in het klaslokaal zodat de leerlingen met dit programma hun videoclip kunnen samenstellen. De leerlingen mogen zich in 5 groepen verdelen zodanig dat elk groepje over een digitale (foto)camera, computer en iPad kan beschikken.

 

ICT

Eindterm 2
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Eindterm 5
De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

Eindterm 7
De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

 

Leerplandoel

5.1 Het kind musiceert met klank en muziek

4. Diverse vormen van muzikale communicatie actief verwerken.
4.3 De opnamemogelijkheden van audioapparatuur zinvol gebruiken.
 

5.4 Het kind ontwerpt klank en muziek

9. Een klankstuk of een muziekstuk ontwerpen.
9.2 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven.