Omschrijving opdracht:

De leerlingen werken in groepjes van vier, elk groepje heeft één computer met internet ter beschikking. In de voorgaande lessen hebben ze geleerd over bepaalde landen en hun typische muziekinstrumenten. Bijvoorbeeld: Australië - digeridoo, Schotland - doedelzak, Peru - panfluit, ... . Ze krijgen de opdracht om een Prezi uit te werken rond een land en de typische muziekinstrumenten. Ze mogen informatie en afbeeldingen opzoeken op het internet. Achteraf mag elk groepje zijn Prezi voorstellen.

Het programma Prezi: prezi.com

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door het uitvoeren van deze opdracht leren de leerlingen veel voorkomende begrippen uit de wereld van klank en muziek te gebruiken.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

De leerlingen houden ervan om in groep aan de slag gaan. Ze mogen zelf een presentatie maken.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen leren om gericht aan de slag te gaan met ICT, ze helpen elkaar om de voor hen bestemde informatie op te zoeken, te verwerken en bewaren.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

De leerlingen moeten zelf initiatief nemen en werken aan sociale vaardigheden, het werken in groep.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

Er worden 5 groepen van 4 leerlingen gevormd, elke groep krijgt 1 computer aangewezen.
De opdracht wordt vooraf klassikaal overlopen, daarna krijgen de leerlingen een opdrachtenkaart met aanwijzingen en tips.

 

ICT

Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

 

Leerplandoel

5.6 Het kind denkt na en praat over klank en muziek
11 Ervaringen bij het omgaan met klank en muziek verwoorden
 
11.1 auditieve ervaringen beschrijven en met een gepaste woordenschat benoemen
11.3 veel voorkomende begrippen uit de wereld van klank en muziek passend gebruiken