Omschrijving opdracht:

De leerlingen krijgen de opdracht om elk individueel een geluid op te nemen. Achteraf mailen ze hun opname naar mij en vermelden ze welk geluid ze opgenomen hebben. Alle opnamens worden daarna op de computer van de klas geplaatst. De leerkracht speelt alle geluiden om de beurt af en de leerlingen mogen raden welk geluid dit is.

Link voor download Audacity:  audacity.joydownload.com/?c=56&gclid=CLPZw-qm38ECFZQZtAod8EQA8g

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door het uitvoeren van deze opdracht leren de leerlingen zelf een geluidsopname te maken.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

Het hoort bij de doelen van muziek voor het zesde leerjaar.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen gebruiken ICT om een muziekstuk op te nemen en door te mailen.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Omdat er sprake is van creativiteit van de leerlingen.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerlingen die thuis geen computer hebben om een opname te maken, kunnen dit tijdens de pauze of studie op school doen. Ik vertel de leerlingen dat ze gratis het programma Audacity kunnen downloaden zodat ze hun geluid kunnen opnemen.

ICT

Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 7
De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Leerplandoel

5.4 Het kind ontwerpt klank en muziek.
 
9. een klankstuk of een muziekstuk ontwerpen
9.1 een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven