Omschrijving opdracht:

De leerlingen werken in groepjes van vier, elk groepje heeft één computer met internet ter beschikking. Ze krijgen de opdracht om een recept op te zoeken voor een lekkere en gezonde maaltijd. Wanneer ze een geschikt recept gevonden hebben moeten ze de ingrediënten voor vier personen berekenen. Elke groep krijgt een gebruikersnaam en paswoord om vervolgens in te loggen op de Collect & Go website van Colruyt. Nu gaat elke groep berekenen hoeveel deze ingrediënten kosten. Ik verwacht op het eind van de les dat elk groepje één document heeft gemaakt met daarin het origineel recept, een ingrediëntenlijst en een kostenraming voor vier personen.

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door het uitvoeren van deze opdracht kunnen de leerlingen zich realiseren dat ze wiskunde nodig hebben in het dagelijks leven, ze zien het nut in van wiskunde.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

De leerlingen houden van een uitdaging. Bovendien mogen ze in groep aan de slag gaan, daar houden ze van.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

De leerlingen leren om gericht aan de slag te gaan met ICT, ze helpen elkaar om de voor hen bestemde informatie op te zoeken, te verwerken en bewaren.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Deze opdracht is realistisch en dus werkelijkheidsnabij.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

Er worden 5 groepen van 4 leerlingen gevormd, elke groep krijgt 1 computer aangewezen. De opdracht wordt vooraf klassikaal overlopen, daarna krijgen de leerlingen een opdrachtenkaart met aanwijzingen, tips en de login en het paswoord. De leerkracht begeleidt waar nodig en observeert.

 

ICT

Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 2
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

 

Leerplandoel

5 Domeinoverschrijdende doelen
 
5.2.2 Wiskundige leertaken leren aanpakken
DO7 Doeltreffende opvattingen over en houdingen ontwikkelen tegenover wiskunde-leren

b) ervan overtuigd zijn dat wiskunde meer is dan een stel regels en procedures die gememoriseerd moeten worden.
c) beseffen dat wiskunde veel met het reële leven te maken heeft en van praktisch nut is in de maatschappij.