Omschrijving opdracht:

Beginsituatie: de leerlingen hebben in het vijfde leerjaar de kennis verworven om getallen te lezen en schrijven in het Romeinse talstelsel. Mijn doel is om hun reeds verworven kennis, inzichten en vaardigheden verder te verdiepen en integreren. Deze opdracht is een onderdeel van een hoekenwerk, wat maakt dat elke leerling individueel op een computer kan oefenen.

Elke leerling heeft een computer ter beschikking en krijgt de opdracht om naar deze link te surfen: www.reken-taal.be/rekenen/romeinse_cijfers.htm. Op deze pagina kunnen ze oefenen met het lezen en schrijven van getallen in het Romeinse talstelsel.

 

 

 

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

De leerlingen hebben in het vijfde leerjaar de kennis verworven om getallen te lezen en schrijven in het Romeinse talstelsel. Mijn doel is om hun reeds verworven kennis, inzichten en vaardigheden verder te verdiepen en integreren. 

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

Het is de bedoeling als leerkracht dat je gevarieerde herhalingen en trainingsmomenten voorziet. Het is belangrijk dat er verdiepings- en/of verbredingsactiviteiten opgezet worden waarbij de leerlingen de gelegenheid krijgen het geleerde gevarieerd en spontaan toe te passen.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

Veilig: is hier minder van toepassing omdat de leerlingen niets moeten opzoeken, bovendien observeert de leerkracht het gebruik van het internet.
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze voor alle materialen zorg moeten dragen.
Doelmatig: de leerlingen gebruiken een computer met internet om zelfstandig te oefenen.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Deze activiteit zorgt dat de leerling de reeds verworven kennis, inzichten en vaardigheden herhalen.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerlingen hebben in het vijfde leerjaar de kennis verworven om getallen te lezen en schrijven in het Romeinse talstelsel. Mijn doel is om hun reeds verworven kennis, inzichten en vaardigheden verder te verdiepen en integreren. Deze opdracht is een onderdeel van een hoekenwerk, wat maakt dat elke leerling individueel op een computer kan oefenen.
 

 

ICT

Eindterm 2

De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Eindterm 3
De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

 

Leerplandoel

1. Getallenkennis
 
1.2.10 Andere talstelsels
G33 Getallen lezen en schrijven in het Romeinse talstelsel.