Omschrijving opdracht:

Beginsituatie: dit is een herhalingsles. Tijdens de vorige les Meetkunde hebben de leerlingen de termen: kubus, balk, piramide, bol, cilinder en kegel aangeleerd. Ze kunnen de eigenschappen van deze ruimtefiguren opsommen.

De leerlingen werken in groepjes van vier, elk groepje heeft één digitale (foto)camera en één computer ter beschikking. Ik vertel de leerlingen dat ik graag zou hebben dat ze foto's maken van ruimtefiguren in de klas (ik heb ervoor gezorgd dat alle ruimtefiguren aanwezig zijn in het klaslokaal). Daarna mogen ze een PowerPointpresentatie maken waarin ze hun foto's van de ruimtefiguren verwerken en de eigenschappen van de ruimtefiguren weergeven. Als slot mag elk groepje zijn PowerPointpresentatie voorstellen voor de klas.

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door de geleerde termen en eigenschappen te herhalen wordt de leerstof vastgezet bij de leerlingen.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

De leerlingen gaan actief en in groep aan de slag, ze mogen op het eind van de les zelf hun PowerPointpresentatie voorstellen.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

Veilig: de leerkracht observeert de leerlingen en vertelt hen dat ze deze les geen internet nodig hebben.
Verantwoord: de leerlingen weten dat ze voor alle materialen zorg moeten dragen.
Doelmatig: de leerlingen gebruiken een digitale (foto)camera om zelf actief op zoek te gaan naar voorbeelden van ruimtefiguren in het klaslokaal. Ze maken een PowerPointpresentatie op de computer.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

De leerlingen mogen zelf aan de slag waardoor hun betrokkenheid heel hoog ligt.

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?

De leerkracht begeleidt waar nodig en observeert. Er zijn voldoende technische voorzieningen: ik beschik in de klas over vijf computers (met presentatiesoftware) voor de leerlingen, er is nog een zesde computer die in verbinding staat met het digitaal schoolbord. Ik heb vijf digitale (foto)camera's kunnen ontlenen zodat elk groepje gebruik kan maken van een digitale camera.

 

ICT

Eindterm 5
De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Eindterm 7
De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
 

 

Leerplandoel

4. Meetkunde
 
4.2.2.4 Ruimtefiguren
MK27 Op basis van hun eigenschappen de volgende ruimtefiguren herkennen en daarbij volgende termen gebruiken: veelvlak (kubus, balk, piramide), bol, cilinder en kegel.
 
5. Domeinoverschrijdende doelen
 
5.2.3 Leren communiceren over wiskunde
DO11 Doeltreffende opvattingen over en houdingen tegenover communicatie bij wiskunde ontwikkelen
a) beseffen dat je ook heel wat kunt opsteken wanneer je naar medeleerlingen luistert en wanneer je uitleg geeft aan 'jezelf' of aan andere leerlingen.
b) beseffen dat uit de toelichtingen en fouten van anderen veel te leren valt.