De leerlingen krijgen per twee een iPad en surfen naar de link: https://www.youtube.com/watch?v=X2Qsl9TVDZ0#t=211.
Ik vraag hen om het filmpje aandachtig te bekijken, want we gaan immers na het bekijken van dit filmpje oefeningen maken.
Verantwoording opdracht
Verantwoording van de activiteiten
Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak?
Zie onderaan bij de leerplandoelen: de leerlingen kunnen in praktische gevallen met inzicht optellen en aftrekken van eenvoudige gelijknamige en ongelijknamige breuken.
Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?
De leerlingen mogen even gebruik maken van een iPad om naar een filmpje te kijken, ik heb opgemerkt in het verleden dat ze dit zeer graag doen.
Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?
Door het bekijken van het filmpje hebben de leerlingen zelfstandig geleerd.
Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?
Het is een andere werkvorm dan het frontaal lesgeven. Ik bemerk dat de leerlingen nood hebben aan afwisseling en als dit wordt toegepast ligt hun betrokkenheid veel hoger.
Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas?
Er zijn voldoende iPads beschikbaar om de leerlingen per twee op een iPad te laten werken. De leerlingen weten dat een iPad heel kostbaar is en dat ik verwacht dat ze er heel zorgzaam mee omspringen.
ICT
Eindterm 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Eindterm 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Leerplandoel
2.Bewerkingen
2.2.3.2 Breuken
B26 In praktische gevallen met inzicht optellen van eenvoudige:
a) gelijknamige breuken
b) ongelijknamige breuken.
B27 In praktische gevallen met inzicht aftrekken van eenvoudige: