Omschrijving opdracht:

Tijdens het oudercontact kreeg ik van verschillende ouders te horen dat ze door omstandigheden niet altijd in staat zijn om hun kind te begeleiden met hun huiswerk, vandaar kreeg ik het idee om een forum op te starten. Op het forum kunnen leerlingen vragen aan elkaar stellen,elkaar helpen en er worden ook interessante links geplaatst. Zo hebben de leerlingen de mogelijkheid om de geziene leerstof nog eens te bekijken of in te oefenen.

 

 

 

Verantwoording opdracht

Verantwoording van de activiteiten

  • Waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? 

Door gebruik te maken van dit forum leren de leerlingen communiceren over wiskunde. Ze leren om met elkaar te overleggen om een wiskundig probleem op te lossen of ze kunnen elkaar helpen om wiskundige opgaven op te lossen. Ze leren nadenken over communicatie bij wiskunde.

  • Waarom past deze activiteit bij de leerlingen van dit leerjaar?

Deze activiteit kan vanaf het derde leerjaar toegepast worden. Leerlingen werken op deze manier aan hun communicatievaardigheden en oplossingsstrategieën.

  • Waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?

Veilig: het gebruik van het forum is veilig omdat de leerkracht het forum beheerd. Er kunnen maatregelen genomen worden indien nodig.
Verantwoord: de leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor de reacties die ze op het forum plaatsen. Ze zijn voldoende matuur en weten dat beledigingen, ruzies en dergelijke niet geaccepteerd worden.
Doelmatig: dit forum kan de leerlingen ondersteunen bij het leren, ze kunnen zelf ook nuttige links plaatsen, kortom het forum vormt een mooie terugvalbasis.

  • Waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs?

Doordat de leerlingen actief betrokken zijn bij het forum oefenen ze vele en gevarieërde vaardigheden. Ze verbeteren hun geletterdheid, communicatievaardigheden, oplossingsstrategieën, enz. ... .

  • Hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? Ik vertel aan de leerlingen dat ik een forum voor wiskunde heb gemaakt dat vanaf nu voor elk van hen toegankelijk is. Ik leg hen uit wat een forum is, waarvoor het gebruikt wordt en we maken samen enkele afspraken. 

 

 

ICT

Eindterm 1
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Eindterm 2
De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Eindterm 6
De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

 

Leerplandoel

5. Domeinoverschrijdende doelen
 
5.2.3 Leren communiceren over wiskunde
DO8 In wiskundige situaties samenwerken en communiceren met anderen
a) onderling overleggen bij het oplossen van een wiskundig probleem.
d) andere leerlingen helpen wiskundige opgaven op te lossen.
 
DO10 Nadenken over communicatie bij wiskunde
a) nagaan of je de ander wel goed begrijpt en of de ander jou goed begrijpt.

 

Wiskunde makkers

Johnb339 03-12-2014
An attentiongrabbing dialogue is worth comment. I believe that you must write extra on this subject, it won't be a taboo topic but typically persons are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers fbbdfkaefdke

Romeinse getallen

Juffrouw An 30-10-2014
Als je nog wil oefenen met de Romeinse getallen, kan je de link onderaan kopiëren en plakken in een tabblad.
Veel plezier!
www.reken-taal.be/rekenen/romeinse_cijfers.htm

Huiswerk

Lex 30-10-2014
Welke oefeningen in het werkboek moeten we thuis afwerken?

Re:Huiswerk

Thomas 30-10-2014
Oefeningen 6, 7, 8 en 9 op pagina 53.

Breuken aftrekken

Lisa 30-10-2014
Kan iemand mij helpen? Ik weet niet meer hoe ik breuken moet aftrekken?

Nieuw bericht